Driewieler-ligfiets

by

dsc00084.jpg

Mijn oog viel vanavond op deze heel bijzondere driewieler-ligfiets toen de tram aan het Sint-Pietersstation halt hield. Trouwens de eerste keer dat ik dit soort model zie. Nu ik hem op de foto beter bekijk, zie ik dat hij ook plooibaar is. Volgens elfiets kan hij hierdoor ook mee in de auto. Kan wel eens handig zijn als je je fiets naar de fietsmaker moet brengen.Toch wel vreemd dat je zo’n ligfiets in een onbewaakte fietsstalling aan het station ziet staan. Blijven dure fietsen. (vanaf €1500 euro volgens elfiets)

Tags: , , ,

6 Reacties to “Driewieler-ligfiets”

  1. WFvN Says:

    De fiets die je daar ziet, daar rijd je niet zomaar op weg. De meeste ligfietsen zijn net zo gemakkelijk te fietsen als normale fietsen maar het type wat je daar ziet vereist flink wat oefening voordat je het onder de knie hebt. Er ‘even’ op wegfietsen is er niet bij!

  2. nadekomma Says:

    Drie-wielige ligfietsen.
    Ten opzichte van twee-wielers hebben driewielers grote stabiliteits-voordelen. Het opstappen is over het algemeen ook makkelijker dan op twee-wielers.

    bron: elfiets.nl

  3. WFvN Says:

    Klopt. Ware het niet dat dit een extreem gevalletje is. We hebben het hier (als ik naar de foto kijk) over een zogenaamde Flevobike Trike (ook wel FlevoTrike). De FlevoBike, FlevoTrike en FlevoRacer zijn fietsen met de zogenaamde ‘kantelknikbesturing’. Dat betekent dat je stuurt door de voorkant van de fiets te laten kantelen. Dat gebeurt met behulp van de benen en niet met de armen. Je gebruikt je benen om te trappen èn om te sturen. Je handen gebruik je om te schakelen, te remmen en te bellen en verder àlles wat je maar wil want voor het fietsen zelf heb je je armen/handen niet nodig.
    Leuk detail aan de FlevoTrike is dat het misschien wel een driewieler is maar qua stabiliteit is het een tweewieler. De Trike heeft namelijk ook nog een scharnierpunt tussen het deel met de zitting en het deel met de achterwielen. Meer informatie op dè FlevoBike website: http://flevofan.ligfiets.net/
    Deze driewieler is eigenlijk een ‘tweewieler op 3 wielen’. Een persoon die het ‘circustrucje’ nog niet heeft geleerd zal gegarandeerd van deze driewieler donderen ondanks de 3 wielen.

  4. WFvN Says:

    Ter illustratie wat ervaringen:
    http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=2
    ==============
    Mijn eerste ligfiets ooit. Tot nu toe ook de enige ligfiets. Kon na een paar minuten oefenen met stilstaan voorzichtig wegrijden en bochten maken. Na 2 dagen ben ik ermee het verkeer in gegaan (met toezicht van vriend) en heb ik een uurtje lekker ontspannen kunnen fietsen.
    Ik kan me indenken dat er mensen zijn die er langer over doen om hem onder de knie te krijgen. Maar oefening baart kunst!
    ==============
    k kon me natuurlijk niet inhouden en heb in het donker na het ophalen van de fiets direct getracht een rondje te fietsen. Mooi niet dus! Uit de verhalen op internet begreep ik al dat de leercurve behoorlijk stijl zou zijn.
    ….
    Na enkele weken regelmatig wat geoefend te hebben op een verkeersluw pleintje waagde ik me de straat op.
    ==============
    Op 13 augustus 2002 heb ik een zelfbouw flevobike gekocht en daar heb ik 14 augustus dus flink op geoefend :-] Dat heeft mij veel geholpen denk ik, want ik kon na die dag honderd meter achter elkaar rechtuit fietsen en af en toe een geslaagde bocht afleveren
    ==============
    Iedereen die het al kan heeft vast niets wat ik niet heb (met mijn doorzettingsvermogen is het ook oké). Dit moet ik dus ook kunnen leren!

    Goed voorbereid begon ik met het huren van een Flevo Trike voor een lang weekend. Dit heeft me flink wat armspieren opgeleverd maar na drie dagen had ik het aardig onder de knie en kon ik het zelfs een beetje met losse handen rijden.
    ==============
    Net als met de FlevoBike kom je ook met de FlevoTrike in eerste instantie nietÏverder dan een meter of twee. Na een minuut of tien lukte het echter alÏredelijk om rechtuit te rijden; de Trike is beduidend gemakkelijker dan deÏBike. De Trike wordt daarom wel verhuurd.
    ==============
    Zoals je ziet rijd je er niet zomaar even op weg. De grootste geluksvogels kunnen na een paar minuten wat meters rechtuit rijden met een beetje mazzel gevolgd door een bocht.

  5. tine lemaitre Says:

    Lijkt mij heel ongezond om liggend door het drukke verkeer te fietsen. Je ademt heel vlot alle uitlaatgassen in. Het is toch bewezen dat de meest schadelijke stoffen dicht bij de grond blijven hangen ? Geef mij maar een hoge fiets. De ligfiets vind ik ideaal op het platteland, als de boer niet aan het sproeien is, of nog beter: langs de zee…moet wel heerlijk zijn.

  6. Railway to heaven « Boulevard pers Says:

    […] spring op je fiets en kom het maar vragen aan de comptoir van den […]

Geef een reactie

