Fietszakken

by

blog-004.jpgfietstasblog-001.jpgfietstas

Ik heb het niet voor fietstassen. Dat is dan nog zachtjes uitgedrukt. Vooral van die nylon Aldi en Lidl exemplaren krijg ik koude rillingen over mijn rug. Ze hangen schots en scheef, ze slepen tegen de banden en maken een irritant geluid, ze draaien in de wielen en vooral ze zijn spuuglelijk. Meestal zijn ze overbodige balast want naast wat plastieken zakjes van Delhaize om je zadel bij regenweer af te schermen en een fietsslot, zit er vooral veel lucht in en daarvoor moet je geen zakken aan je fiets hangen. Daarbij komt dan nog dat ze de fiets totaal ontsieren. Alleen voor postbodes en krantenboeren knijp ik een oogje dicht. It’s part of the job.

En ondanks mijn grondige afkeer voor fietstassen, heb ik zelf enkele jaren met een enkele fietstas van Agu Quorum rondgereden. Zo’n exemplaar dat je kan vasthaken met een clipsysteem aan je bagagerek. Je klikt het vast en weg ben je. Nadien kan je het als een soort boekentas gebruiken. Er was zelfs een schouderlint bij zodat je de tas ook zo kon dragen. In de brochure stond dit type beschreven als de fietstas voor de zakenman. Ik herinner me een foto van een fietsende huisarts die zijn spullen in zo’n fietstas opborg om van patiënt naar patiënt te rijden. Ik moet toegeven dat dit een handig tasje was en dat dit gemakkelijker was dan een boekentas op je bagagedrager van je fiets die er dan onderweg wel eens afdonderde. Maar een mooi zicht was zo’n zakje, zelfs dat van Agu, niet. Intussen ben ik daar weer van afgestapt en fiets nu met een rugzakje rond waarin mijn laptop, krant en nog wat andere spullen zitten. Daarmee ben ik van die fietstas verlost en kan ik weer lekker mijn gal spuwen op die luchtzakken naast het achterwiel.

Maar blijkbaar is het de fietszakindustrie duidelijk geworden dat die tassen niet noodzakelijk lelijk moeten zijn om verkocht te raken. Waarom dit zo lang moest duren, vraag ik me af. Maar intussen is er beterschap. Voor wie echt met zo’n ding wil rond rijden zijn er minder afzichtelijke exemplaren op de markt. Zo spotte ik de laatste weken leuke flower power en bollen en strepen exemplaren in de buurt van stations en scholen. Wellicht van eigenaars op Birckenstocks of Crocs maar dat neem ik er dan maar bij. Sowieso ben ik tevreden met deze evolutie in het fietslandschap.

Tags: ,

Eén reactie to “Fietszakken”

  1. tante tine Says:

    Ik moet nodig een nieuwe fietszak na dit gelezen te hebben! Het is een decathlon nylon geel en zwarte lelijkerd de mijne!!
    Heeeellllup!!
    tine

Geef een reactie

